Feb 19, 2008

i exist - أنا موجود

لست هنا بصدد السؤال الفلسفي القديم، عن حقيقة وماهية الحياة، وهل نحن موجودين فعلا، أم أننا نعيش الوهم كما صوره لنا فيلم ماتريكس - الشبكة. وإنما أنا أتكلم عن وجودك في حياة الأخرين، كم شخصًا أثرت في حياتهم من قبل؟
بهذه الطريقة قررت أنا أن أبدأ حساب سني عمري الماضية، ووجدتها قليلة، فقررت أن أزيد نفسي من الحياة أكثر. وبدأت هذه المدونة.

سأتكلم عن كل ما يخطر ببالي، وعن كل مالا يعجبني. في البداية كنت أود أن أكتب هنا ككاتب مجهول، لكي وجدت أن معرفة شخص الكاتب الذي تقرأ له أفضل بكثير. وها أنا ذا.

طالما دخلت هنا فثق انك بصدد تعلم شيئـًا جديدًا، أعدك بهذا



This is not the old philosophical question about the truth of life, are we actually living or dead, or the we live an illusion - as in Matrix: the movie. But I am talking about your presence in others' lives, how many people were effected or inspired by you?
This way, I decided to know how old am I, unfortunately too young!! so I started this blog.

I will speak about everything I like, and criticize what I don't. First, I wanted to write anonymously, ten I thought it would be much better if you recognized me. Here I am.

Whenever you come here, you'll learn something new, this is what I guarantee...

3 تعليقات:

هبه محمود said...

عندك حق فعلا عمر الانسان بيتحسب بالتأثير اللى بيتركه فى حياه الاخرين وانا اشجع مساعده الغير بس انا ليا تحذير هام جدا بتبقى حاجه خطيره جدا لما نفوق بعد فتره ونلاقى اننا اصبحنا بنعيش حياه الاخرين مش حياتنا ومشغولين بتفاصيل حياتهم وتاركين حياتنا احنا وبنحل فى مشاكل غيرنا واصبحنا خبراء فى حلها فى نفس الوقت اللى بقينا عاجزين عن حل مشاكلنا واحنا ناسيين ان اليوم اللى هنفقد فيه القدره على السيطره على حياتنا هو نفس اليوم اللى هنعجز فيه عن تقديم المساعده للاخرين . بكل بساطه ان بين التدخل فى حياه الاخرين وتقديم مساعده ليهم وترك اثر بحياتهم شعره وان بين ان تهب حياتك للاخرين وتخسر حياتك انت برضه شعره .يعنى اقصد ان لكل شىء حدود ولازم الانسان يحدد اولوياته وقدراته فى البدايه . ده بالنسبه لتعليقى على موضوعك اما بالنسبه لانى بعت لك ايميل فيه خواطر زى ما اتفقنا وانت مش رديت عليا خالص ولا قلت رايك ولا حطيته بالمدونه يا ريت تقولى طريقه ااقدر اتواصل فيها معاك واشارك بالمدونه وشكرا ليك

RiddleR said...

@ Abee: شكرا على تعليقك أولا
أنا فهمت وجهة نظرك كويس
وللأسف أنا واحد من الناس اللي واجهوا المشكلة دي قبل كدا، ووقتها لم أجد أحد يقدر يأثر في حياتي أنا أو يحل لي مشاكلي أنا.
+
والله الايميل لسه منزله حالا والسبب انك بعتي من ايميل جديد غير اللي راسلتك عليه، والنتيجة انه دخل في الجانك ميل :D
بس انما انا شفته خلاص وبقرأه حالا

هبه محمود said...

ازيك محمد عامل ايه انا وصلنى ايميلك ورديت عليه ارجو ان يكون ايميلى وصل وانك ترد عليا واسفه انى براسلك هنا بس لانى بكون واثقه ان تعليقى هنا بيوصل بالفعل او انك ممكن مش شفت ايميلك لحد الان عموما انا مستنيه رد عشان ابدأ ابعت حاجه جديده وميرسى كتير ليك وعلى صبرك معايا وهستنى ردك على الياهو